آیا تخم مرغ‌های قهوه‌ای ارزش غذایی بالاتری دارند؟ مشعل گردانی تجلی گر میراث مشترک و ناملموس ایران و عراق هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست شکسته شدن حکم متهم پرونده آزار بانوان در پارک مهرگان تکذیب شد هشدارهای ایمنی استفاده از وسایل سرمایشی زندگی محیط‌بانان فیلم سینمایی می‌شود ایجاد خانه‌های همیار طبیعت برای مشارکت مردم در نگهداری محیط زیست حجم بالای استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در محرم| این ظرف‌ها تا ۵۰۰ سال تجزیه نمی‌شوند فعالیت ۱۰ پایگاه انتقال خون خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟ زلزله بجنورد را لرزاند (۲۵ تیر ۱۴۰۳) صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی دوشنبه (۲۵ تیر ۱۴۰۳) | افزایش سرعت باد و گردوخاک در جنوب و شرق استان چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تاخیر واریز می‌شود؟ تداوم وزش باد و رگبار در برخی استان‌های کشور (۲۵ تیر ۱۴۰۳) خوردن دمنوش زیاد ممنوع | عوارض جایگزینی شیر گیاهی به جای شیر گاو دفع سموم بدن در ۳۰ دقیقه به روش چینی‌ها وحشت کسبه از پرنده شکاری در یافت آباد+عکس هشدار به والدین: اختلال در هورمون رشد برای کودکانتان جبران ناپذیر است تقاضای بالای بازار دارویی کشور برای وارفارین شرور نارمک دستگیر شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره ریشه کن شدن نخل‌ها و فروش آن‌ها به کشور‌های عربی

  • کد خبر: ۸۷۰۸۲
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
درباره ریشه کن شدن نخل‌ها و فروش آن‌ها به کشور‌های عربی
این روزها، با انتشار تصاویر و ویدئو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، شیرینی‌ رطب‌ها و خرما‌ها به تلخی گرویده است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ هرکه تا به حال پایش به جنوب باز شده و نگاهش به نخل‌های سر به آسمان گذاشته اش افتاده باشد، می‌داند نخل‌های جنوب؛ زیبایی، شکوه، جذابیت، وقار و غرور را با هم دارند. درخت‌هایی با ریشه‌هایی محکم درون زمین، استوار، برقرار و بخشنده. بخشنده مثل همان جایی که سعدی می‌گوید؛ «گرت ز دست برآید چو نخل باش کریم»، چونان که با رطب‌ها و خرما‌ها و پیارم‌ها و کبکاب‌ها و انواع و اقسام دیگرش کام‌ها را حسابی شیرین می‌کند. این روزها، اما با انتشار تصاویر و ویدئو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، این شیرینی‌ها به تلخی گرویده است.

شاید شما هم فیلمی را دیده باشید که یکی از هم وطنان جنوبی مان در فضای مجازی منتشر کرده است. او در حالی که دوربین را به سمت لودر‌هایی نشانه رفته که نخل‌ها را از ریشه در می‌آورد از مرحله چهارم درآوردن و فروش نخل‌های روستای رودفاریاب خبر می‌دهد.

او می‌گوید قرار است این نخل‌ها به کشور‌های عربی فرستاده شود. دلیل این اتفاق را هم کم آبی و بی آبی بیان می‌کند و می‌گوید: «با این روال و بی آبی پیش رو تا سال آینده همه اهالی روستا به فروش درختان نخل خود مجبور می‌شوند. این در حالی است که همه اهالی روستای رودفاریاب معیشت خود را از ثمر این درختان نخل به دست می‌آورند.» این فیلم واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت. کاربران بسیاری در توضیح آن نوشته اند؛ مقصد این نخل ها، کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس است و ناراحتی خود را از این اتفاق ابراز کرده اند.

به نظر می‌رسد داستان کم آبی و خشک سالی دارد به جا‌های باریکی کشیده می‌شود و بیشتر از هر زمان دیگری کنش دستگاه‌های مسئول و مرتبط را می‌طلبد. نخل‌هایی که فی نفسه مقاوم هستند، گرما را به خوبی تاب می‌آورند و خودشان یکی از عوامل مبارزه با آسیب‌هایی مثل بیابان زایی هستند، حالا چرا باید از سر بی آبی و کم آبی از خاک و ریشه خود جدا شوند و ثمره خود را در دیگر کشور‌ها به نمایش بگذارند؟

جالب اینکه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در بخشی از اظهاراتش این اتفاق را طبیعی دانسته بود: «کندن و جابه جایی نخل برای افراد دیگر یا فضای سبز هم در کشور اتفاق می‌افتد.» مشابه همان واکنشی که پیش از این هم در زمان آتش سوزی جنگل‌ها دیده بودیم! همه این‌ها در حالی است که قطع درختان نخل می‌تواند آسیبی جدی به آینده اقتصاد استان بوشهر و البته کشورمان وارد کند و دست کم با اصلاح شیوه‌های آبیاری و کشت می‌توان گام‌های اولیه را برای جلوگیری از این اتفاق هولناک برداشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->